Λάδια και Guzzi
Γκουτσο-λαδολογίας το ανάγνωσμα.
Εντάξει δεν χρειάζεται να είσαστε και όρθιοι όπως στην εκκλησία για να το διαβάσετε, αλλά καλό είναι να θυμόμαστε τι σημαίνει να τηρώ κάτι με «θρησκευτική ευλάβεια».
Τελικά όμως τι χρησιμεύουν τα λάδια;
1.Μαρκάρω το σημείο που παρκάρω
2.Λερώνω τα παντελόνια και τα παπούτσια μου.
3.Με βοηθάνε να μάθω να αλλάζω φλάντζες.
4.Συμπληρώστε τη δική σας εμπειρία…
Σε τι άλλο χρησιμεύουν λοιπόν; Βιάστηκες να δώσεις τη σωστή απάντηση; Μπράβο, όμως δεν είναι απλά η λίπανση ο ρόλος τους.
Παράδειγμα: γιατί μαυρίζουν τα λάδια; Γιατί απλά ο ρόλος τους είναι να μαζεύουν την κάπνα που περνάει από το θάλαμο καύσης, έτσι ώστε να μην δημιουργεί πρόβλημα σε άλλα ευαίσθητα σημεία του κινητήρα. Άλλη λειτουργία του λαδιού είναι να προστατεύει τα μέταλλα από την οξείδωση, όπως επίσης να κρατάει τον κινητήρα καθαρό με τα απορρυπαντικά και διασπαρτικά πρόσθετα που έχει. Επιπρόσθετα έχουν την ιδιότητα να αδρανοποιούν τα οξέα.
Πώς να διαλέξω όμως το κατάλληλο λάδι;
Ας δούμε τα πράγματα με βάση την εφαρμογή που θέλουμε, τα Guzzi δηλαδή:
Αξίωμα 1ο. Τα Guzzi έχουν κινητήρες με ξηρό συμπλέκτη.
Αξίωμα 2ο. Τα Guzzi είναι τετράχρονα (εξαιρουμένου του TS 250 του ’74 ή αλλιώς Benelli 2C και μερικών μικρού κυβισμού μοντέλων).
Τα δύο αυτά αξιώματα μας βοηθάνε να περιορίσουμε – κάπως – το θέμα μας. Τα λάδια λοιπόν που θέλουν οι κούκλες μας είναι παρόμοια αλλά όχι απαραίτητα ίδια με τα αυτοκινητιστικά.
Ξανά το βασικό ερώτημα είναι λοιπόν: τι λάδι να βάλω; Η απάντηση είναι σχετικά απλή: Τουλάχιστον το λάδι που γράφει το βιβλίο ιδιοκτήτη.
Ας το πάρουμε με παραδείγματα. Στην Breva που έχω προτείνεται το Agip Racing 4T 10W-60. Επιπρόσθετα στις προδιαγραφές λαδιού η Guzzi ζητά τουλάχιστον SAE 10W-60, ή CCMG G-4, API SG.
Πολλές προδιαγραφές, μεγάλο μπλέξιμο στο κεφάλι μας. Ας τα πάρουμε λοιπόν με τη σειρά. Ποιοι είναι όλοι αυτοί που βγάζουν προδιαγραφές για τα λάδια; Δυστυχώς είναι πολλοί και με διαφορετικές προδιαγραφές και προτεραιότητες. Για να τους δούμε:
- SAE (Society of Automotive Engineers). Εδώ έχουμε το πιο κλασικό σύστημα που αναφέρεται σε ιξώδες. Δηλαδή στο πόσο εύκολα ή δύσκολα ρέει κάποιο λάδι. Η απλή ερμηνεία είναι πως για ένα πολύτυπο λάδι θέλουμε ο πρώτος αριθμός που ακολουθείται από το γράμμα “W” (Winter) να είναι όσο μικρότερος γίνεται. Αυτό μας εξασφαλίζει μια καλή συμπεριφορά του λαδιού στις χαμηλές θερμοκρασίες. Πρακτικά αν δεν σχεδιάζετε ταξίδι στη Φλώρινα ή σε κρύα βουνά, δεν χρειάζεται να είστε μανιακοί με αυτό το νούμερο. Το δεύτερο νούμερο που αφορά το ιξώδες στους 100 οC είναι σημαντικό με την έννοια πως όσο είναι μεγαλύτερο (50 ή 60) τόσο καλύτερη λίπανση προσφέρει.
- API (American Petroleum Institute). Αυτοί λοιπόν εκτός από το ιξώδες ελέγχουν και άλλες ιδιότητες. Έχουν φτιάξει μια σειρά προδιαγραφών, τις Sx, όπου S αντιστοιχεί σε βενζινοκινητήρες, και το x προχωρεί αλφαβητικά σε πλέον σύγχρονες προδιαγραφές. Η τελευταία είναι η SN και όπως όλες οι προηγούμενες, υπερκαλύπτει την SM. Οι εν ισχύ προδιαγραφές είναι οι SN, SM, SL και SJ. Παρόλα αυτά πολλά μοτοσικλετιστικά λάδια είναι ακόμη στις προδιαγραφές SF και SG. Αυτό συμβαίνει γιατί από το SJ και μετά η API έπαψε να ασχολείται με υγρούς συμπλέκτες.
- CCMC (και όχι CCMG που γράφει το εγχειρίδιο) = Comité des Constructeurs du Marché Commun δηλαδή Επιτροπή Κατασκευαστών της Κοινής Αγοράς που πλέον έχει αντικατασταθεί σαν οργανισμός από την ACEA και επομένως απλά θα αναφέρω πως οι παλαιοί κωδικοί CCMC Gx έχουν αντικατασταθεί από τους ACEA Ax.
- ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles). Είναι η συνέχεια της προηγούμενης. Δημιουργήθηκε γιατί οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές κάποια στιγμή «τα πήραν» με την API η οποία δεν ήθελε να δυσκολέψει τις προδιαγραφές, ώστε να καλύπτουν τις απαιτήσεις των πιο σύγχρονων κινητήρων. Αποτέλεσμα είναι βέβαια πως τα λάδια με προδιαγραφές ACEA να θεωρούνται καλύτερα. Πράγματι περνάνε δοκιμές υψηλής θερμοκρασίας/υψηλής διάτμησης, που δεν υπάρχουν στην API. Τα υπάρχοντα πρότυπα είναι A1 έως A5, και C1 έως C4 για οχήματα με καταλύτη.
- JASO. Οι γιαπωνέζοι! Ασχολούνται με τα δικά τους οχήματα.
- Οι κατασκευαστές. Ορισμένοι που ήθελαν να σιγουρευτούν πως τα λάδια στους κινητήρες τους θα ήταν άριστης ποιότητας ώστε να καλύπτουν τις εγγυήσεις και να αυξήσουν κατά πολύ τα διαστήματα μεταξύ αλλαγών, έφτιαξαν δικές τους αυστηρότερες προδιαγραφές. Ενδεικτικά υπάρχουν τα VW500.** και VW505.** της VAG, και επίσης άλλες προδιαγραφές της Mercedes, BMW, Porsche, GM, Ford, PSA κλπ.
Που καταλήγουμε λοιπόν; Στα σύγχρονα μοντέλα ακολουθούμε τη σύσταση του κατασκευαστή. Ενδεικτικά το AGIP Racing 4T 10W-60, έχει ιξώδες στους 100 oC 23,5 mm2/s. Τέτοιο νούμερο δεν συνηθίζεται σε «απλά» λάδια. Για να το ζητάνε οι μηχανικοί της Guzzi, κάτι ξέρουν. Γιατί όμως τόσο καλό λάδι ακολουθεί το παλαιό πρότυπο API SG και όχι κάποιο σύγχρονο; Αν το έκανε αυτό, τότε η Agip θα ήταν υποχρεωμένη να κατεβάσει πολύ την περιεκτικότητα σε φώσφορο και ψευδάργυρο, τα οποία δύο είναι βασικά συστατικά για τη καλή λίπανση. Έχουν το μειονέκτημα να δηλητηριάζουν σχετικά σύντομα τον καταλύτη. Προφανώς κάτι κερδίζεις, κάτι χάνεις. Οι Ιταλοί με την επιλογή του λαδιού έδειξαν τι διάλεξαν… Στα παλαιότερα μοντέλα και για τον ίδιο λόγο παραμένουμε στην παλιά προδιαγραφή SG. Για το ιξώδες ακολουθούμε τουλάχιστον τη σύσταση του κατασκευαστή για το μοντέλο μας. Αν για παράδειγμα συνιστά 15W/40, μπορούμε να κατεβάσουμε το χειμερινό νούμερο, και να πάμε στο 10W/40, ή στο 5W/40, αν κινούμαστε σε κρύες περιοχές. Αντίστοιχα το καλοκαίρι, καλό θα κάνουμε αν αλλάξουμε από 15W/40 σε 15W/50 ή 15W/60.
Ωραία τα λέμε τόση ώρα, αποφασίσαμε για το επόμενο super λάδι μας, όμως ο μηχανικός που συντηρεί την κούκλα, μου λέει να αλλάξω λάδια στα 5.000 χλμ ενώ η Guzzi γράφει στα 10.000 χλμ. Αν σας περισσεύουν ευρώ, σκεφτείτε εναλλακτική διάθεση του ποσού. Μα καλέ μου αναγνώστη, υπάρχει περίπτωση η Guzzi ή ο όποιος κατασκευαστής να σου πει να αλλάξεις στα 10.000 χλμ χωρίς να είναι σίγουρος πως δεν θα τον κυνηγήσεις επειδή πήρες τον στρόφαλο στο χέρι στα 7.000 χλμ; Το όριο που δίνει ο κατασκευαστής είναι το ελάχιστο όριο που έχει μετρήσει πως αντέχει η μηχανή, ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες.
Ακόμη διαβάζετε; Κακώς, έξω γρήγορα για βόλτα με τη Guzzi σας!
Τελευταία Νέα
Τα πιο δημοφιλή
Σχετικοί σύνδεσμοι
- Arturo Magni
- Giulio Cesare Carcano
- Σύννεφα στο Mandello del Lario
- V7 sport:Telaio rosso
- ΒΒ1 Griso
- V50 Monza
- Moto Guzzi: μια σπουδαία ιστορία
- Moto Guzzi California 90
- Ποιοί είμαστε
- Τεχνικός κώδικας FIVA 2010
- Sport 1200
- Από χρόνο και μέταλλο: Sport 14
- Moto Guzzi και V90- twin
- Καύσιμο και Guzzi
- Classic endurance 2012
- Moto Guzzi GTV 1939
- Στα Χρόνια του Πολέμου
- Moto Guzzi Trialce
- Guzzi diesel!!!
- Αντλία βενζίνης
- Εργασίες σε V7 Ambassador
- GMG 2011/90 χρόνια Moto guzzi
- Classic Trophy 2012
- 1926 TT: Το "περιστατικό" της Guzzi
- California 1400
- Πρώτες βόλτες με μία V550 Monza
- Moto Guzzi World Club Διεθνής Συγκέντρωση
- Moto Guzzi – αγωνιστική ιστορία/1949-1957
- 1921 Tipo Normale
- Moto Guzzi: Bellagio 940
- Cali 1400 δοκιμές
- Ing. Giuseppe Guzzi
- Άλμα!!! με Moto Guzzi
- Moto Guzzi: Sport 14
- Pietro Ghersi
- Τατόι ΦΙΛΠΑ:ετοιμασίες
- Ipothesys
- Ιστορία του ΤΤ- Isle of Man
- "Girl meets the bike": έρωτας μe ένα Guzzi
- MAGNI Guzzi Australia
- Τατόι ΦΙΛΠΑ: ημέρα αγώνα
- ΚΤΕΟ για μοτοσυκλέτες
- Moto Guzzi: V65 Police
- Duilio Agostini
- Εγκατάσταση βάσης πινακίδας:CATEYE-2
- Le Mans 850: «ο Άσσος»
- Giovanni Ravelli
- Giorgio Parodi
- Carlo Guzzi
- Omobono Tenni
- California Vintage
- Moto Guzzi:Stelvio 1200-2012
- Moto Guzzi: 500GP 4-κύλινδρο
- Αλλαγή φίλτρου αέρα σε 1200 Sport / Breva
- Αποσύνδεση ταχυσύνδεσμου βενζίνης
- Moto Guzzi: 1000s
- Λίστα μοντέλων
- Moto Guzzi 850 Le Mans
- Συνέντευξη: Doom (ΧΝ)
- Moto Guzzi: Nevada 750ie
- Μoto Guzzi: Αποτελέσματα ΤΤ Isle of Man
- Moto Guzzi Police Special
- Αντίο στον Luigi
- 2ο Τατόι circuit 2013: start your engines
- Moto Guzzi 850 Le Mans, ο Άσσος
- V11 Le Mans Rosso Corsa, L'ultimo Discendente
- Breva 1100: 85000 χλμ
- Umberto Todero: η ζωή μου στην Guzzi
- MOTO GUZZI 1969 AMBASSADOR
- Guzzino 65cc
- Moto Guzzi: Wind Tunnel
- Guzzi Meeting “Città di Cava de’ Tirreni”
- Moto Guzzi: V1000 Convert
- Moto Guzzi: Lemans III 1983
- Guido Mentasti 1897-1925
- Moto guzzi T3 cafe racer 1976
- Moto Guzzi 1000 SP 1979
- Moto Guzzi: V7 Classic
- Californication
- Moto Guzzi: "Suzuka 8 Hours" racer
- Μοτο Guzzi: California 1400 touring
- 2o Raduno Area Mediterranea- Moto Guzzi World Club
- ΑΕΤΟΙ ΣΤΟ ΠΗΛΙΟ-3η Συγκέντρωση Moto Guzzi
- Αντίο στον Luigi
- Άδειες οδήγησης: ΑΜ, Α1, Α2 , Α
- ΑΕΤΟΙ ΣΤΟ ΠΗΛΙΟ 2014: Πρόγραμμα
- ΑΕΤΟΙ ΣΤΟ ΠΗΛΙΟ 2014
- Guzzisti Hellas: νέος ιστότοπος
- Moto Guzzi: The Stelvio way
- Party time guzzisti
- Moto Guzzi 1927 vs ατμομηχανής 1913
- Moto Guzzi: Airone 250 1952
- MOTO GUZZI V85 TT