Moto Guzzι: μια σπουδαία ιστορία Ιστορία Moto Guzzi
Mια όμορφη ιστορία φιλίας και όνειρων οδήγησε στην ίδρυση της Moto Guzzi, που είναι το παλαιότερο ευρωπαικό εργοστάσιο σε συνεχή λειτουργία απο το 1921. Ο Carlo Guzzi γεννήθηκε στο Milano το 1889. Τα νεανικά του χρόνια συχνά επισκεπτόταν το εργαστήριο του σιδερά Giorgio Ripamonti στο Mandello del Lario κατά την διάρκεια των διακοπών του. Ο Ripamonti καταπιανότανε με την επισκευή των κινητήρων των τοπικών σκαφών ψαρέματος, όπως και με κάποια πρώιμα αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες που είχαν αρχίσει να εμφανίζονται.
Ο Guzzi σίγουρα είχε κλίση ως μηχανικός, μερικά χρόνια αργότερα τέλειωσε την Τεχνική Σχολή του Μιλάνου, και κάπου εκεί πρέπει να είχε την ιδέα κατασκευής της δικιάς του μοτοσυκλέτας. Δούλευε στην lsotta Fraschini (κατασκευή αυτοκινήτων) ως μηχανικός , όταν ξέσπασε ο Πρώτος παγκόσμιος πόλεμος. Τον κάλεσαν στο στρατό και βρέθηκε σε μια μονάδα της Ιταλικής Αεροπορίας, κοντά στην Βενετία ως μηχανικός αεροσκαφών.
Η ΑΡΧΗ 1921-1966
15 Μαρτίου 1921. Μια σημαδιακή ημερομηνία για την Moto Guzzi αφου ιδρύθηκε η "Societa Anonima Moto Guzzi", απο τον Carlo Guzzi, και τον Giorgio Parodi με έδρα "νομικά" την Genoa και εγκαταστάσεις στο Mandello del Lario με σκοπό "την κατασκευή και πώληση μοτοσυκλετών και σχετικές βιομηχανικές δραστηριότητες " και με σιωπηλό μέλος τον πατέρα του Giorgio και εφοπλιστή Emanuele Vittorio Parodi. (πηγές αναφέρουν οτι μέλoς ήταν και ο αδελφός του Giorgio, o Angelo Parodi). Η πρώτη μοτοσυκλέτα φτιάχτηκε το 1919 στο εργαστήριο του Mandello del Lario, με την βοήθεια του σιδερά Giorgio Ripamonti. Ονομάστηκε G.P (Guzzi-Parodi) απο τα αρχικά τους. Ήταν 500cc, μονοκύλινδρη με τετραβάλβιδη κεφαλή, και εκκεντροφόρο επικεφαλής, και φαινόταν φανερά η επιρροή των αεροπορικών κινητήρων που τόσο καλά γνώριζε ο Guzzi. Τεχνολογικά μπροστά απο την εποχή της, και πολύ ακριβή στην κατασκευή της, την μετέτρεψαν αρκετές φορές μέχρι να φτάσουν στο τελικό μοντέλο παραγωγής που θα μπορούσε να διατεθεί σε λογικό κόστος. Επίσης εγκαταλείφθηκε το όνομα G.P καθώς πολλοί θεωρούσαν οτι είναι τα αρχικά του Giorgio Parodi (φήμες λένε οτι πάτησε πόδι και ο πατέρας του, που δεν ήθελε να μπλέκουν το όνομά του με αμφίβολα σχέδια).
Στις 7 Σεπτεμβρίου 1924, ο Guido Mentasti θριάμβευσε με το C4V, διαλύοντας τον διεθνή ανταγωνισμό και η Moto Guzzi κέρδισε το Ευρωπαικό πρωτάθλημα (European championship). Επίσης, έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ διαδρομής 100km με ταχύτητα 149km/h. Σύντομα η απόδοση του πλησίασε τους 30hp με τελική ταχύτητα άνω των 160km/h. Το αντίκτυπο στις πωλήσεις ήταν θεαματικό, και οδήγησε σε συνεχείς επεκτάσεις του εργοστάσιου και αύξησης του εργατικού δυναμικού. Στην παραγωγή προστέθηκαν μοντέλα, όπως το 500 S, και αργότερα το Sport 14, και Sport 15. 730 μοτοσυκλέτες ήταν η παραγωγή του 1924 (διπλή απο το 1923). 1200 μοτοσυκλετες το 1925 με το εργατικό δυναμικό να ξεπερνάει τους 300 εργαζόμενους. Το 1927 κατασκευάστηκαν 1000 μοτοσυκλέτες, Το 1929 το κεφάλαιο της εταιρείας έφθασε τις 4,500,000 λιρέτες και περίπου τις 2500 μοτοσυκλέτες παραγωγή. Το 1928, το πρώτο Grand Turismo μοντέλο στην ιστορία της μοτοσυκλέτας γεννήθηκε, το Guzzi GT, με βάση το 500S. Παγκόσμια πρωτιά το σπαστό ψαλίδι και η ανάρτηση. Έγινε γνωστό ως Norge λόγω της συμμετοχής με αυτό του αδελφού του Carlo Guzzi, Giuseppe στο Arctic Circle rally, όπως και σε πολλά άλλα μεγάλα ταξίδια και ράλλυ. Η αφοσίωση και το πάθος των εργαζόμενων της Moto Guzzi φαίνεται απο το γεγονός οτι μέχρι το 1934 οι μηχανικοί υπέγραφαν τους κινητήρες που κατασκεύαζαν και φρόντιζαν για την τοποθέτηση τους στο πλαίσιο με την τελειομανία που διακρίνει τον πραγματικό τεχνίτη.
Οι αγωνιστικές επιτυχίες συμβάδιζαν με τις τεχνολογικές καινοτομίες. Στις αρχές της δεκαετίας του '30 o Ιταλικός στρατός πήρε το GT17, που ήταv η στρατιωτική έκδοση του πολιτικού GT16 και αποτέλεσε βασική μοτοσυκλέτα του στρατού μέχρι το 1938, που αντικαταστάθηκε απο το Alce και το 1946 απο την εξέλιξη του Alce, το Superalce. Παράλληλα απο τα τέλη της δεκαετίας του '20, μπήκαν στην παραγωγή τα μικρομεσαία μοντέλα P 175 και το P 250, και ακουλούθησαν παραλλαγές τους, όπως το P.E., το P.L., το Egretta και το Ardetta. Το 1934 η Moto Guzzi ήταν η πιο σημαντική Ιταλική βιομηχανία μοτοσυκλετών.
Το 1950 έφερε και το Galleto, το πρώτο σκούτερ με τροχούς μεγάλης διαμέτρου, μια πρωτοτυπία που βλέπουμε να ακολουθούν οι κατασκευαστές στις ημέρες μας. Στην μεγάλη κατηγορία αιχμή της Guzzi ήταν το μονοκύλινδρο Falcone των 498cc. Ουσιαστικά το Falcone ήταν η σπορ έκδοση του τουριστικού Astore της προηγούμενης γενιάς μονοκύλινδρων και είχε τελική 140km/h. Από το 1953 το Falcone κατασκευαζόταν σε εκδόσεις Sport και Touring, όπως και το μικρότερο Airone. Επιπλέον αναβαθμίσεις και αλλαγές θα το κρατούσαν στην παραγωγή μέχρι το 1976, με τελευταία έκδοση το Nuovo Falcone. Παράλληλα μια σειρά τρίκυκλων επαγγελματικών οχημάτων ήρθε στην παραγωγή, όπως το Motocarro, το Ercole, Ercolino, και το 3X3 Mullo mechanico που αρχικά φτιάχτηκε για τον Ιταλικό στρατό.